Møns Bank i front med digitale løsninger

23.06.16

Vil tage kampen op mod bilfinansierings- og kontokortordninger

Enkelt og nemt - og fremfor alt hurtigt. Det er tanken bag en række nye muligheder, som Møns Bank nu giver sine kunder i bankens selvbetjeningssystemer, Netbank og Mobilbank. Og lånemarkedet bliver en vigtig del af kagen.

 

- Det er ikke meget mere end 20 år siden, at internettet gav mulighed for at tjekke saldo og posteringer på ens konti i hjemmet. Dengang en mindre revolution trods et uhyre langsomt modem, og siden er udviklingen nærmest eksploderet, så vi nu alle går rundt med banken i lommen, siger IT-chef i Møns Bank, Lise Hansen.

 

- Men hvis man tror, at vi nu har de løsninger, vi skal bruge, så må man tro om igen. Kunderne efterspørger hele tiden nye muligheder, og det er baggrunden for, at vi nu lancerer en større selvbetjeningspakke, der bringer Møns Bank helt i front med digitale løsninger, tilføjer hun.

 

 

Lån direkte på mobilen

 

En af de helt store landvindinger bliver, at man nu kan tage lån direkte på sin mobiltelefon. Et strakslån her-og-nu på op til 25.000 kr. - eller en fast pris på et større lån til efterbevilling.

 

- Mange gange står man jo med et tilbud i hånden fra den forhandler, som gerne vil lånefinansiere den nye bil eller de hårde hvidevarer, man står og kigger på, siger Lise Hansen. Men da man ikke kender prisen i banken, er det nærliggende at slå til, og dét er i 4 ud af 5 tilfælde med sikkerhed dyrere end i banken.

 

- Nu kan man handle på et oplyst grundlag, og det synes vi, er god kundeservice, tilføjer hun.

 

Det er kunder, som tidligere har brugt banken til lignende forretninger, der får stillet de nye muligheder til rådighed.

 

- Men der bliver også nye muligheder for samtlige af vores kunder, der får fordele af at kunne bruge Netbank til mange af de ting, man tidligere måtte i banken for at ordne, siger Lise Hansen.

 

 

Opret selv dine konti

 

Blandt de nye funktioner er, at kunderne selv kan oprette indlånskonti.

 

- Står man og mangler en konto til fx et efterskoleophold, en længere ferie eller noget helt tredje, som det vil være godt at skille ud fra den almindelige økonomi, ja, så kan man fluks oprette sig en ekstra konto i banken, fortæller Lise Hansen. Det gør man i Netbank lige så enkelt som at overføre penge, og kontoen virker med det samme.

 

Man kan også selv bestille et nyt kort, hvis det gamle er blevet slidt og trænger til udskiftning.

 

- I forvejen har vi et helt område, hvor man selv kan administrere sine kort, fx genbestille PIN-koden, hvis man har glemt den, eller åbne og lukke for sit MasterCard i det, vi kalder Geografisk sikkerhed, der kan dæmme op for misbrugsforsøg fra udlandet, tilføjer hun.

 

 

Bare bestil...

 

Lise Hansen peger på, at især mange unge er vant til, at de moderne tekniske løsninger lægger op til, at man klarer sig selv.

 

- I gamle dage var banken måske mere et ophøjet sted, hvor man stod med hatten i hånden, når man skulle låne penge. I dag er der en tendens til, at man bare bestiller det, man skal bruge.

 

Så enkelt går det selvfølgelig ikke med et lån, men tanken er alligevel nærliggende, påpeger Lise Hansen.

 

- Vi har lavet en Bestil-funktion, hvor man kan bestille rådgivning om fx bolig, pension, investering eller lån. Og når det kommer til lån, har vi faktisk også endnu en direkte funktion, så man fx kan bestille en ydelsesfri periode på sit lån.

 

De nye digitale muligheder er Møns Bank først med blandt de fleste både større og mindre banker på Sjælland. Løsningerne blev introduceret for kunderne den 15. juni og er allerede blevet taget godt imod, oplyser Lise Hansen.