Pas på, hvis telefonen ringer: Udlever aldrig dit NemID!

08.04.19

Kriminelle har haft held med at kontakte ældre og få lokket deres NemID fra dem for at svindle sig til penge.

 

En misbrugskampagne har de seneste par uger fundet sted i flere lokalområder, hvor kriminelle udgiver sig for at være ansat i den lokale bank.

 

Opkaldene kan eksempelvis dreje sig om, at kunden har penge til gode, som der tilbydes hjælp til. Svindleren fortæller, at det skal ordnes med det samme, og at det er besværligt sådan lige at gøre selv, da der både skal logges ind og klikkes rundt forskellige steder. Den kriminelle kan være meget vedholdende og endda også tilbyde at sende en person hjem til kunden for at hjælpe.

 

- Det ser ud til, at de kriminelle identificerer ældre borgere ud fra navne, som er hyppige for den ældre generation, og derefter henvender sig telefonisk enten om aftenen, fortæller marketingchef Susanne Jensen fra Møns Bank.

 

De er veltalende og insisterende og spørger fx til, om kunden er ved at lave større pengeoverførsler til udlandet. Hvis kunden svarer benægtende, ”tilbyder” den kriminelle at stoppe transaktionen. Og den kriminelle beder i den forbindelse kunden om brugernavn og password samt engangskode til NemID.

 

- Vi vil aldrig bede om vores kunders NemID, hverken pr. telefon, e-mail eller SMS, siger Susanne Jensen. NemID er strengt personlig og må aldrig oplyses til andre.

 

 

Foto:

 

- Hverken banker, myndigheder eller andre vil bede om – eller har ret til – at få udleveret dit NemID. Det er strengt personligt, siger Susanne Jensen fra Møns Bank.