NemKonto

NemKonto er det fælles offentlige udbetalingssystem. Alle udbetalinger fra det offentlige til borgere og virksomheder bliver overført til disses NemKonto. Det er Økonomistyrelsen, der er ansvarlig for NemKonto.

Alle borgere og virksomheder i Danmark skal have NemKonto. NemKonto er en helt almindelig bankkonto, som man bruger i forvejen. De fleste bruger deres lønkonto som NemKonto. Du skal altså ikke oprette en ny bankkonto.

NemKonto systemet er en database, som kobler CPR-nummer eller CVR-, SE eller P-nummer med den bankkonto, som den enkelte har valgt som NemKonto.

Hvordan indberetter eller ændrer du din NemKonto?
Den primære indgang for borgere og virksomheder til at indberette og ændre NemKonto er pengeinstitutterne. Du kan selv ændre din NemKonto på nemkonto.dk med dit NemID eller Digital Signatur.

Kan to personer have samme NemKonto?
Ja, der er ingen krav om, at man skal eje sin NemKonto. Så det er fx muligt at have sin ægtefælles konto eller en fælleskonto som NemKonto.
 
Læs mere om NemKonto her.