Årsrapport: Godt rustet til vækst efter 2024

Møns Bank kom igennem 2024 med et solidt resultat, som giver et godt udgangspunkt for fortsat vækst i de kommende år. Det solide resultat er skabt af stærk lokal forankring og bankens brede palet af løsninger til virksomheder, familier og formuekunder.

Resultatet før skat landede på 107 mio. kr. - i 2023, som var et ekstraordinært godt år, var resultatet før skat på 114 mio. kr.  

Ved indgangen til 2024 var der stor usikkerhed om den økonomiske udvikling, inflation, energipriserne og boligmarkedet. Det gik ikke så slemt som frygtet, og resultatet før skat på 107 mio. kr. er derfor en del bedre end forventet for et år siden.

”Vi er meget tilfredse med resultatet før skat og basisdriften, som er den egentlige bankdrift. Det solide resultat er drevet af de positive effekter fra et højere generelt renteniveau, som er en fordel for en bank som Møns Bank, hvor vi har stor overskudslikviditet,” siger bankdirektør Per Sjørup Christiansen.

Positive kursreguleringer af bankens beholdning af værdipapirer og en sund rentemarginal har også bidraget til årets resultat.

”Bankens kunder har klaret sig godt igennem perioden med høj inflation, stigende renter og generel økonomisk usikkerhed. Det betyder, at behovet for at nedskrive på udlån og hensættelser til mulige tab har været væsentligt lavere end forventet,” siger Per Sjørup Christiansen.

Bankens samlede omkostninger steg 10,7 pct. til 163 mio. kr. 

Stigningen skyldes blandt andet, at der er flere ansatte i banken som led i bankens vækststrategi, men udgifter til lønninger er også steget som følge af de overenskomster, der er aftalt for de ansatte i den finansielle sektor.

Møns Bank har haft en tilfredsstillende tilgang af nye privat- og erhvervskunder. Samtidig har eksisterende kunder efterspurgt mere rådgivning og flere produkter og på den måde øget deres forretningsomfang med banken. I de senere år har Møns Bank holdt gebyrsatserne uændrede, trods generelle inflationsstigninger. Det var også tilfældet i 2024.

”Som lokalbank sætter vi en ære i at være tilgængelige. Kunderne har mulighed for direkte dialog med os og have kontakt med en personlig rådgiver. Det er nogle tilbud, som kunderne sætter pris på,” siger Per Sjørup Christiansen. Han tilføjer, at høj kundetilfredshed og godt omdømme er et vigtigt fundament for banken.

Møns Bank vedtog for et år siden en ny treårig strategi, der skal sikre fortsat vækst for banken. Bestyrelsesformand Peter Ole Sørensen glæder sig over, at den nye strategi giver de forventede resultater.

”Det første år med den nye strategi viser, at det er den rigtige strategi, vi har valgt, og at den virker,” siger Peter Ole Sørensen.

Den nye strategi er godt i gang med at blive rullet ud. En vigtig del i strategien er en satsning på mindre og mellemstore erhvervskunder.

Bestyrelsen foreslår, at der udbetales et udbytte på 12 mio. kr. svarende til 6 kr. per aktie. Størstedelen af Møns Banks brede aktionærkreds er bosat i lokalområdet, og det foreslåede udbytte kommer dermed lokalsamfundet til gode.

Møns Bank vil også efter udbyttebetalingen være godt polstret i kapitalmæssig forstand og vil fortsat være et af de mest solide pengeinstitutter i landet.

Forventningerne til 2025 er et resultat før skat på mellem 40 og 70 mio. kr. - forventningerne er forbundet med stor usikkerhed bl.a. på grund af usikkerhed om den makroøkonomiske og geopolitiske udvikling. 


Om Møns Bank
Møns Bank blev grundlagt i 1877 og er dermed en af Danmarks ældste banker. Banken har fokus på kunderne og er kendt for at have korte beslutningsveje. Med filialer i Næstved, Præstø, Rønnede og Vordingborg foruden Møn har banken stor indsigt i og forståelse for lokale forhold. 


Yderligere oplysninger
Bankdirektør Per Sjørup Christiansen
tlf.: 55 86 15 26 / mobil: 22 60 46 18

Bestyrelsesformand Peter Ole Sørensen
mobil: 40 15 13 48