Nye tilfælde af svindel er dukket op i Sydsjælland.
Svindlere, som udgiver sig for at være fra Møns Bank, er igen begyndt at ringe til især ældre i Præstø og på Møn - for at franarre borgerne deres NemID og dermed få adgang til deres konti.
Pas på i alle tilfælde. Udlever aldrig dit NemID!
Hverken banker, myndigheder eller andre vil bede om – eller har ret til – at få udleveret dit NemID. Det er strengt personligt.
Bedrageriforsøgene går især ud over ældre. Har du ældre familiemedlemmer i din omgangskreds, kan du med fordel tage en snak med dem om fortrolighed omkring NemID.
Eksempel:
Et telefonopkald kan eksempelvis dreje sig om, at "banken" kan se, at der er ved at blive hævet penge på kontoen som misbrug. Svindleren fortæller, at det skal ordnes med det samme, og at det er besværligt sådan lige at gøre selv, da der både skal logges ind og klikkes rundt forskellige steder. Den kriminelle kan være meget vedholdende og endda også tilbyde at sende en person hjem til kunden for at hjælpe.
Det ser ud til, at de kriminelle identificerer ældre borgere ud fra navne, som er hyppige for den ældre generation, og derefter henvender sig telefonisk.
De er veltalende og insisterende og spørger fx til, om kunden er ved at lave større pengeoverførsler til udlandet. Hvis kunden svarer benægtende, ”tilbyder” den kriminelle at stoppe transaktionen. Og den kriminelle beder i den forbindelse kunden om brugernavn og password samt engangskode til NemID.