Alene i dag har Møns Bank registreret fire svindelsager.
Pas på, når du modtager sms eller e-mail med links, du skal trykke videre på. Og tænk dig om en ekstra gang, når du skal overføre penge til andre.
- Vi oplever i øjeblikket flere sager med svindel, siger Nathalie Petersen, der er kortansvarlig i Møns Bank. Alene i dag fredag har vi haft fire sager – de to af dem angiveligt skulle komme fra PostNord, men når man trykker på linket, bliver man svindlet. En anden blev ringet op ”fra Netbanken” og narret til at udlevere sit NemID.
Fire gode råd:
- Tjek altid mail-adressen - højreklik på den og se, at den er korrekt!
- Klik kun på links, som du med 100% sikkerhed afventer.
- Brug dit kort med omtanke.
- Og udlever aldrig dit NemID.
Hverken banker, myndigheder eller andre vil bede om – eller har ret til – at få udleveret dit NemID. Det er strengt personligt.
Bedrageriforsøgene går også ud over ældre.
- Har du ældre familiemedlemmer i din omgangskreds, kan du med fordel tage en snak med dem om fortrolighed omkring kortoplysninger og NemID, siger Nathalie Petersen.