God start på 2025 for Møns Bank

Møns Bank har fået en god start på 2025, hvor forretningen har udviklet sig som forventet. 

Det er konklusionen efter de første tre måneder af året, som banken er kommet igennem med et overskud på 16,2 mio. kr. før skat. Resultatet er 4,4 mio. kr. lavere end samme periode sidste år, som var et rekordår for banken. 

”Status efter de første tre måneder i år er, at det går godt for Møns Bank. Vi er godt tilfredse med resultatet, som er skabt efter en stor indsats af medarbejderne og de mange kunder, der ønsker vores rådgivning og efterspørger vores produkter,” siger bankdirektør Per Sjørup Christiansen.

Møns Bank oplever, at både nye og eksisterende kunder efterspørger den personlige rådgivning og attraktive produkter, som banken er kendt for at levere. Møns Bank har udbygget positionen i de områder på Møn og Sydsjælland, hvor banken er repræsenteret med filialer, samt det øvrige Sjælland.

Netto rente- og gebyrindtægter udgør 56,4 mio. kr. for årets første tre måneder, hvilket er et fald på 4,7% i forhold til samme tidspunkt sidste år. 

”Sammenligner vi med sidste år, så glæder jeg mig over, at vi oplever stigende aktivitet og forretningsomfang med både privat- og erhvervskunderne. Vi mærker dog også effekten af, at renterne i det seneste år er reduceret væsentligt. I 1. kvartal af 2024 var Nationalbankens styringsrente, diskontoen, 3,6%, og da vi startede 1. kvartal 2025, var Nationalbankens rente 2,6% og den er så nedsat til hhv. 2,35% fra 31. januar 2025 og 2,1% fra 7. marts 2025, hvilket naturligvis har en stor effekt på forrentningen af bankens store overskudslikviditet,” fortæller bankdirektør Per Sjørup Christiansen.

Omkostningerne i banken udgør 44,5 mio. kr., hvilket er 11,4% mere end samme tidspunkt sidste år.

”Omkostningerne udvikler sig, som vi har forventet. Stigningen i omkostningerne skyldes bl.a. overenskomstmæssige lønstigninger og generelle inflationsstigninger, men stigningen skyldes også, at vi har ansat flere medarbejdere til at hjælpe vores kunder og til de bagvedliggende støttefunktioner,” siger Per Sjørup Christiansen, der påpeger, at det er en investering i fremtiden og bankens vækst.

Efter de første tre måneder er bankens udlån på 1.649 mio. kr. På trods af hård konkurrence er bankens udlån 7,4% højere end sidste år. Den pæne stigning er bl.a. et resultat af proaktiv dialog med kunderne. Indlån er steget med 11,2% til 4.132 mio. kr. sammenlignet med samme periode sidste år.

”De senere års solide resultater viser, at Møns Bank har en robust forretningsmodel med høj kernekapital og stor solvensmæssig overdækning. Det er et rigtig godt udgangspunkt for fortsat vækst og vores ambition om at hjælpe kunderne med at realisere deres ønsker og drømme,” siger Per Sjørup Christiansen.

Nedskrivninger på mulige tab på udlån udgør 3,9 mio. kr., hvilket er mere end sidste år, hvor de på samme tidspunkt udgjorde 0,6 mio. kr. Det er stadig på et acceptabelt niveau og udtryk for, at langt de fleste af bankens kunder har en sund økonomi. Banken fastholder samtidigt det såkaldte ledelsesmæssige skøn på 22,1 mio. kr. til at afdække ydre usikkerheder i makroøkonomi og geopolitiske forhold.

”Mange af vores kunder kan naturligvis mærke den usikkerhed, som er i vores samfund i disse tider, herunder at tingene er blevet dyrere nede i supermarkedet, men helt overordnet set er dansk økonomi i god gænge. Det understreges bl.a. af, at ledigheden fortsat er lav, og vi kan også mærke optimismen blandt vores kunder,” siger Per Sjørup Christiansen.

Kursreguleringerne i bankens regnskab udgør 9,5 mio. kr. for årets tre første måneder, hvilket er 5,9 mio. kr. mere end samme periode sidste år. 

”Det har været nogle meget travle måneder på de finansielle markeder i begyndelsen af 2025. Vi har i banken primært hjulpet vores kunder med at se investeringerne efter i sømmene og lave enkelte tilpasninger i vores investeringskoncepter. For bankens egen beholdning gælder det, at bankens fondsaktiver er obligationer med lav risiko samt aktier, vi har som del af partnerskaber i den finansielle sektor. Derfor har vi som følge heraf en positiv udvikling på kursreguleringerne i en tid, hvor der ellers ses dramatiske fald,” fortæller bankdirektøren og afslutter:

”Bankens fondsbeholdning er meget enkelt sammensat, og det er fordi vi ønsker at have vores fokus rettet mod kundernes behov og drømme.” 

Møns Bank fastholder de forventninger til resultatet for hele 2025, som blev meldt ud i forbindelse med offentliggørelse af årsregnskabet for 2024. Der er dermed fortsat udsigt til et resultat af basisdriften på mellem 40 og 60 mio. kr., mens resultatet før skat ventes at lande mellem 40 og 70 mio. kr. 

”Vi er kommet godt fra start. Det er derfor min klare forventning, at vi kan fortsætte den stabile og balancerede vækst. Vi vil fortsat have fokus på at hjælpe bankens kunder med løsninger, som passer til den enkelte. Med stærke produkter og kompetente, engagerede kunderådgivere er vi i en god position til at løse den opgave med personlig og tilgængelig rådgivning,” siger Per Sjørup Christiansen.

Om Møns Bank
Møns Bank blev grundlagt i 1877 og er dermed en af Danmarks ældste banker. Banken har fokus på kunderne, og er kendt for at have korte beslutningsveje. Med filialer på Møn, Vordingborg, Næstved, Rønnede og Præstø har banken stor indsigt i og forståelse for lokale forhold. 


Yderligere oplysninger: 

Bankdirektør Per Sjørup Christiansen
tlf.: 55 86 15 26 / mobil: 22 60 46 18

Bestyrelsesformand Peter Ole Sørensen
mobil: 40 15 13 48