MISBRUG: Ring tilbage, hvis du er i tvivl...

28.11.19

Svindelforsøg pr. telefon er igen i stigning på Møn.

 

Forsøg på bedrageri pr. telefon hærger igen i bankens primære markedsområde.

 

Alene i dag har vi oplevet 11 kendte forsøg på bedrageri, hvoraf ét desværre er lykkedes. En kunde er uforvarende kommet til at oplyse detaljer om sit NemID.

 

Pas på, hvis telefonen ringer: Udlever aldrig dit NemID.

 

Hverken banker, myndigheder eller andre vil bede om – eller har ret til – at få udleveret dit NemID. Det er strengt personligt.

 

Er du i tvivl, om et opkald er ægte, så sig straks: "Jeg ringer lige tilbage, når jeg har fundet mit NemID".

 

Bedrageriforsøgene går især ud over ældre mennesker, som måske ikke er så IT-vante. Har du ældre familiemedlemmer i din omgangskreds, kan du med fordel tage en snak med dem om fortrolighed omkring NemID.

 

 

Baggrund:

Opkaldet kan eksempelvis dreje sig om, at "banken" kan se, at der er ved at blive hævet penge på kontoen som misbrug. Svindleren fortæller, at det skal ordnes med det samme, og at det er besværligt sådan lige at gøre selv, da der både skal logges ind og klikkes rundt forskellige steder. Den kriminelle kan være meget vedholdende og endda også tilbyde at sende en person hjem til kunden for at hjælpe. I en del svindelforsøg har den kriminelle identificeret sig som "Anders fra banken".

 

Det ser ud til, at de kriminelle identificerer ældre borgere ud fra navne, som er hyppige for den ældre generation, og derefter henvender sig telefonisk.

 

De er veltalende og insisterende og spørger fx til, om kunden er ved at lave større pengeoverførsler til udlandet. Hvis kunden svarer benægtende, ”tilbyder” den kriminelle at stoppe transaktionen. Og den kriminelle beder i den forbindelse kunden om brugernavn og password samt engangskode til NemID.