Ejendomsmægler
Den første udgift ved et boligsalg er ejendomsmægleren. Ejendomsmægleren skal have løn – dette kaldes salær. Hertil vil der typisk være udgifter i forbindelse med markedsføring af boligen.
Selvsalg
Hvis du selv står for salget af din bolig, skal du ikke betale salær til en ejendomsmægler, men du skal medregne en boligadvokat i dit budget. Du kan benytte en ejendomsmægler, som tilbyder ’selvsalg’. ’Selvslag’ er en billigere pakke særligt til sælgere, som selv finder køberen.
Energimærke
Et energimærke er meget ofte en nødvendighed, når du sælger din bolig. Mærket viser, hvor stort et energiforbrug boligen forventes at have.
Et energimærke må højst være ti år gammelt, men det er en rigtig god idé at få lavet et nyt, hvis der er lavet energiforbedringer på ejendommen siden sidste måling. Prisen på et energimærke afhænger af boligens størrelse og type.
Tilstandsrapporten
Tilstandsrapporten og el-installationsrapporten viser, hvilke synlige fejl og mangler der er ved en bolig. Det er ikke lovpligtigt at få lavet rapporterne, men de er en forudsætning for, at der kan tegnes en ejerskifteforsikring. Hvis du sælger dit hus, kan du derfor som hovedregel ikke undgå at få lavet dem.
En tilstandsrapport er gyldig i seks måneder, og en el-installationsrapport er gyldig i et år.
Det er ofte billigere at få et samlet tilbud, hvis du skal bruge både energimærke, tilstands- og elinstallationsrapport.
Ejerskifteforsikring
En ejerskifteforsikring dækker udgifter til skjulte fejl og mangler ved ejerboliger og fritidshuse, som ikke er oplyst i tilstandsrapporten. Hvis du ikke tilbyder køber en ejerskifteforsikring, står du med ansvaret for skader, skjulte fejl og mangler de næste 10 år.
Hvis køber vælger ikke at tegne den ejerskifteforsikring, du har tilbudt, står køber i praksis uden mulighed for at få erstatning, hvis det viser sig, at der er skader på den bolig, du har solgt.
Forudsætningen for at kunne tegne en ejerskifteforsikring er, at du får udarbejdet en tilstandsrapport og el-installationsrapport. Du skal desuden tilbyde at betale halvdelen af forsikringspræmien.
Andre dokumenter
I forbindelse med boligsalget får du brug for en række dokumenter, som der også kan være gebyrer på. Dem skal du enten selv vælge at skaffe, eller du kan få mægleren til at samle ind. Det kan være tingbogsattest, ejendomsskattebillet, restgældsoplysninger, matrikelkort, BBR-ejermeddelelse med flere.
Låneindfrielse
Når din bolig er solgt, skal du indfri dine lån, hvis du har restgæld tilbage i boligen. Din bank opretter en ’deponeringskonto’, som købers bank indbetaler købesummen på. Det vil der typisk også være nogle udgifter forbundet med.
Skatteafgift
Afhængig af ejendommens type og situationen omkring salget skal du være opmærksom på, at der i visse situationer kan være pålagt en skatteafgift ved salg af ejendom. Her kan du spørge din mægler eller din bankrådgiver.