Med et overskud på 57,2 mio. kr. før skat kom Møns Bank særdeles godt igennem 2021.
”Det er meget tilfredsstillende, at vi igen kan aflevere et solidt resultat,” siger bankdirektør Flemming Jul Jensen og fortsætter: ”I Møns Bank glæder vi os specielt over, at det går godt for vores kunder. Det mærker vi i dagligdagen, og i regnskabet ses det tydeligt. Regnskabsposten Tab og nedskrivninger på udlån, der normalt er en omkostning, udgør for 2021 en indtægt på 10,7 mio. kr.”
Højt aktivitetsniveau
Om baggrunden for det gode resultat præciserer direktøren, at den gode økonomi hos kunderne og et generelt højt aktivitetsniveau i banken har medvirket positivt til resultatet.
”Vi mærker klart, at bankens ydelser efterspørges i forbindelse med den meget høje aktivitet, der har været indenfor omsætning af helårsboliger og fritidshuse, og herudover har byggeriet og de relaterede virksomheder til byggesektoren generelt kørt i et højt gear. Begge dele har haft en stor positiv effekt. Hertil kommer, at det usædvanlige lave renteniveau med negative renter har betydet, at der har været travlt med at drøfte muligheder og løsninger med bankens kunder indenfor investering, formuepleje og realkreditbelåning.”
Banken mærker samtidig virkningen af sine investeringer gennem de seneste 7 år, hvor nye filialer i Næstved, Vordingborg og Rønnede bidrager til den højere aktivitet og stor søgning fra mange nye kunder.
Endvidere har bankens erhvervskunder samlet set klaret sig godt igennem endnu et år med stor usikkerhed omkring Covid19, hvor mange erhverv i stort omfang og på forskellig vis er blevet udfordret af leverance-stop og nedlukninger.
Stigende indlån
Banken kan samtidig konstatere, at kunderne er tilbageholdende med at bruge deres opsparing, og de samlede indlån er igennem året steget med 248 mio. kr. til 3.280 mio. kr., svarende til 8,2 %.
Uændret udlån
I 2021 har bankens udlån stort set været uændret på 1.410 mio. kr.
Flemming Jul Jensen uddyber: ”Vores udlån er en del af kerneforretningen, og det er – alt andet lige – ikke tilfredsstillende, at udlånet er uændret. Vi mærker, at bankens privatkunder tager lån i realkredit og afdrager på banklån, ligesom de først og fremmest bruger af deres opsparing ved køb af større forbrugsgoder. Samtidig har bankens erhvervskunder været mere tilbageholdende med investeringer som følge af Covid19, hvortil kommer de offentlige henstands- og låneordninger, der har øget likviditeten i erhvervslivet. Dette er i sig selv positivt og en styrke for kunderne i en tid med stor usikkerhed, men det har betydet et væsentligt lavere træk på eksisterende kreditfaciliteter i banken. Vi kan og skal ikke konkurrere med statslige ordninger, hvor der lånes ud til nul procent. Derfor er der også en forventning om, at de mindre træk på erhvervskundernes kreditter og udlån igen normaliseres, når pengene skal tilbagebetales og forholdene omkring Covid19 normaliseres.”
Likviditeten topper
Bankens overskydende likviditet har aldrig været større og udgør godt 2 mia. kr., og hvor der år tilbage kunne opnås en renteindtægt til banken ved placering af likviditeten, så er situationen en anden i dag, hvor det koster banken penge at få opbevaret likviditeten i Nationalbanken.
”Det nuværende renteniveau med negative renter giver generelt store udfordringer for landets pengeinstitutter,” siger Flemming Jul Jensen. ”Når de samlede netto renteindtægter i Møns Bank kun falder med 6,3 mio. kr. til 75,8 mio. kr. i forhold til 2020, så er det fordi, bankens kunder også betaler negative renter af deres indlån i banken, hvilket i den aktuelle markedssituation er uundgåeligt.”
Stigende indtægter
Bankens samlede indtægter udgør 165,2 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,4 mio. kr. i forhold til 2020. ”Det er alt i alt tilfredsstillende med det aktuelle rentemiljø”, siger Flemming Jul Jensen.
Stigende omkostninger
Bankens samlede omkostninger for 2021 udgør 130,4 mio. kr. Det er en betydelig stigning på 8,1 mio. kr. svarende til 6,6 %. Omkring halvdelen af stigningen kan henføres til højere omkostninger til nye IT-systemer, systemtilpasninger til lovreguleringer samt yderligere krav til systemsikkerhed. Den anden halvdel relaterer sig til en stigning i lønomkostninger, primært vedrørende en regulering på 3,6 mio. kr. af bankens hensatte feriepengeforpligtelse som følge af den nye ferielov.
Faldende basisdrift
Forskellen mellem bankens samlede driftsindtægter og driftsomkostninger – basisdriften – er for året 34,7 mio. kr.
”Til trods for det høje aktivitetsniveau, så er basisdriften 5,7 mio. kr. mindre end i 2020,” siger Flemming Jul Jensen. ”Den væsentligste årsag til den lavere basisdrift er det lave rentemiljø og presset på rentemarginalerne, stagnation i bankens udlån samt hensættelsen til feriepengeforpligtelser.”
Positive kursreguleringer
Bankens samlede kursreguleringer udgør en fortjeneste på 11,8 mio. kr.
”Det vurderer vi er meget tilfredsstillende, da disse kursreguleringer primært dækker den værdistigning, der er i de realkredit- og investeringsselskaber, som banken ejer i fællesskab med andre pengeinstitutter og reelt er en del af den basale drift,” forklarer Flemming Jul Jensen.
Årets resultat
Bankens samlede resultat for 2021 bliver 57,2 mio. kr. før skat og 46,4 mio. kr. efter skat.
”Samlet set har året været særdeles godt for Møns Bank,” opsummerer Flemming Jul Jensen. ”Året har været præget af et meget højt aktivitetsniveau, stigende forretningsomfang og tilfredsstillende drift, og bankens bestyrelse og direktion er godt tilfredse med resultatet.”
Styrket kapitalgrundlag
Bankens kapitalprocent – soliditeten – kan ultimo året opgøres til 23,2 %. Det betyder, at i forhold til alle krav har banken en aktuel overskydende solvens på 8,1 %-point svarende 160,2 mio. kr. ved årets udgang.
Forslag om 10 % i udbytte
Årets resultat forrenter egenkapitalen efter skat med 9,1 % p.a., og bestyrelsen indstiller til udbetaling af 10 % i udbytte af aktiekapitalen. Det betyder samtidig, at den resterende del af overskuddet henlægges til reserverne og styrker bankens egenkapital med 40 mio. kr.
Bestyrelsesformand Peter Ole Sørensen uddyber: ”Det er bankens politik, at der udbetales udbytte af årets overskud efter skat. Udbetalingen af udbytte skal dog altid ske under hensyntagen til bankens fremtidige behov for egenkapital og konsolidering, og her er den finansielle sektor fortsat midt i en periode med indfasning af stigende kapitalkrav. Med dette afsæt vurderer bestyrelsen, at 10 % i udbytte og resten til konsolidering afbalancerer aktionærernes interesser om et løbende afkast og et fortsat solidt kapitalgrundlag.”
Bankens strategi
Året 2021 blev det første i bankens nye strategiperiode 2021-2023, hvor det er målet at fortsætte de tidligere perioders vækststrategier. Fokus for bankens udvikling er således fortsat vækst via forretninger med nye kunder og flere forretninger med eksisterende kunder. Samtidig har banken et ønske om at blive endnu bedre på en række områder.
I 2021 blev der taget et godt skridt i den planlagte retning. Peter Ole Sørensen uddyber:
”Tilgangen af nye kunder ligger på det målsatte niveau, og der har samlet set været vækst i forretningsomfanget. Det er to centrale fokusområder i vores strategi. Dog er den ønskede vækst i bankens udlån udeblevet, og da udlånet er et centralt forretnings- og indtjeningsområde, har dette naturligvis stor fokus i bestyrelsen.
Målsætningen om at udvide bankens produkttilbud med skadesforsikringer til erhvervs- og privatkunder er påbegyndt via et samarbejde med Købstædernes Forsikring i efteråret 2021, og det er kommet godt fra start.
Samtidig er det en del af bankens strategi at blive endnu mere kundedrevet. I den forbindelse er der iværksat en række tiltag med målet om at optimere bankens kerneprocesser, hvor den afledte effekt er en højere effektivitet og en styrkelse af kundeoplevelsen.
Aktuelt arbejdes der med, at banken bliver endnu bedre til at tage godt imod de mange nye privat- og erhvervskunder. Etablering af et nyt kundeforhold er forbundet med mange oplysninger, der skal håndteres korrekt, og de medfølgende arbejdsprocesser skal i samarbejde med kunderne optimeres til glæde for såvel kunderne som banken.
Samtidig arbejdes der på at styrke kundeoplevelsen, når kunderne har møder med banken. Dette omfatter rammerne for møderne og den forberedelse, både kunderne og banken hver især skal gøre forud for et møde, selve afviklingen af møderne samt den efterfølgende opfølgning.
Som planlagt har banken sidst på året tillige fået etableret en ny afdeling benævnt Kundeservice, som over de kommende år bliver omdrejningspunktet for en optimering af intern arbejdsdeling såvel som en styrkelse af kundeoplevelsen.”
Ny direktør
Bestyrelsen har ligeledes haft fokus på den fremtidige ledelse af banken, da bankens direktør siden 2009, Flemming Jul Jensen, i maj 2021 efter eget ønske meddelte bestyrelsen, at han ønskede at fratræde, når bestyrelsen havde fundet en afløser, og den nye direktør var ansat og havde fundet sig til rette i jobbet.
I december 2021 kunne bestyrelsen oplyse, at Per Sjørup Christiansen, 54 år, er ansat med virkning fra starten af 2022. Per Sjørup Christiansen er således tiltrådt i bankens direktion, og en overlevering af opgaverne er godt i gang. Når bankdirektør Flemming Jul Jensen fratræder stillingen sidst i marts 2022, bliver Per Sjørup Christiansen bankens nye administrerende direktør, der om sit nye job udtaler: ”Jeg har glædet mig til opgaverne i jobbet, og glæden er ikke blevet mindre i de seneste måneder, hvor jeg på møder med kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere har oplevet et fantastisk engagement og en stor virkelyst. Samtidigt er det min vurdering, at bankens økonomiske fundament giver et rigtigt godt udgangspunkt for at videreudvikle banken.”
Eventuelle spørgsmål og yderligere information kan hentes hos:
Bankdirektør Flemming Jensen tlf. 55 86 15 36
Bankdirektør Per Sjørup Christiansen 22 60 46 18
Bestyrelsesformand Peter Ole Sørensen tlf. nr. 40 15 13 48