Persondata, cookies og privatlivspolitik

Hvilke data indsamler moensbank.dk om dig?
Besøger du vores hjemmeside, indsamler vi din IP-adresse og data om dit styresystem, din mobile enhed, din internet-browser og dine aktiviteter på siden, fx hvilke sider du ser, dine søgninger m.v.
Vi ønsker ikke at indsamle følsomme data om dig, medmindre du selv har givet os dem. Tilmelder du dig vores nyhedsbrev, indsamler vi dit navn og e-mailadresse.

Hvordan bruger vi dine data?
Vi bruger data om dig til at lave en profil af dig, give dig målrettet markedsføring i det omfang, vi kører kampagner, hindre uregelmæssigheder og optimere vores hjemmeside. Efter persondataforordningens artikel 6 må vi behandle dine data, hvis:

  1. du har samtykket hertil, tilmeldt dig vores nyhedsbrev og/eller accepteret cookies
  2. det sker for at opfylde en aftale med dig, eller
  3. vi har en legitim interesse i at forbedre og administrere vores tjenester og dit samtykke mv., og denne interesse overstiger eventuelle ulemper for dig.

Tilbagekalder du et samtykke, fortsætter vores behandling af dine data alene, hvis det er nødvendigt for at opfylde en aftale med dig eller kan baseres på en interesseafvejning.

Hvem får adgang til dine data?
Leverandører, der arbejder for os, kan få adgang til dine data, men må kun bruge dem til at løse de opgaver, vi beder dem om, og inden for de formål, vi har nævnt ovenfor. Det kan fx være virksomheder, der hjælper os med IT- og kundesupport.

Hvor længe opbevarer vi data?
Vi opbevarer dine data, så længe du bruger vores tjenester, og opbevaring er nødvendig for at opfylde de formål, vi har nævnt, eller andre legitime formål og forpligtelser som fx at kunne dokumentere vores behandling. Tilbagekalder du dit samtykke, sletter vi dine data, medmindre vores behandling kan fortsætte på et andet behandlingsgrundlag. Normalt sletter vi dine data senest ½-1 år efter, at formål er ophørt, dog gemmes data om din onlineadfærd i Google Analytics i op til 26 måneder og vil derefter automatisk blive slettet. Vi har sikret os en passende og høj beskyttelse af dine data og rettigheder.

Dine rettigheder
Du kan få indsigt i de data, vi behandler om dig og kræve at få data berigtiget eller slettet, eller at vores brug heraf begrænses. Gør du med rette indsigelse mod vores behandling, må vi ikke længere behandle dine data. I nogle tilfælde kan du få data, du har givet os, udleveret eller sendt til en tredjepart. Har du givet os dit samtykke til at få markedsføringsmateriale mv., kan du til enhver tid tilbagekalde dette via post@moensbank.dk.

Kontakt og klager
Du kan klage via vores klageansvarlig. Du kan også klage over vores databehandling til Datatilsynet, Borgergade 28, 5, 1300 København K, dt@datatilsynet.dk.

Ændringer
Vores persondatapolitik kan ændres men altid ses på vores hjemmeside. Hvis vi ændrer vores persondatapolitik, og det har betydning for behandlingen af data om dig, vil vi orientere dig herom.
 

ANVENDELSE AF COOKIES


Når du besøger moensbank.dk, udveksler din internetbrowser informationer med vores servere, og på den måde efterlader du elektroniske spor – også kaldet cookies. Disse cookies indeholder eksempelvis informationer omkring:

  • hvilke sider du har kigget på hos os, hvornår og hvor længe
  • hvilke internetbrowser du bruger
  • hvilken skærmopløsning du har
  • hvilket styresystem du anvender
  • hvilken enhed du besøger hjemmesiden med (computer, tablet eller mobil)
  • hvilken anden webside du kom fra

Hvad er en cookie?
En cookie er en lille tekstfil, der giver mulighed for at lagre oplysninger, eller tilgå allerede lagrede oplysninger på brugerens pc, smartphone, tablet eller lignende, med det formål at indhente data om brugeren. Klik her for at læse mere.
Du kan læse mere om cookiebekendtgørelsen på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Cookies fra Google Analytics
På moensbank.dk anvender vi primært cookies fra statistikprogrammet Google Analytics til at indsamle statistiske oplysninger om brugen af hjemmesiden.
Fravælg cookies fra Google Analytics her

Din accept
Når du første gang besøger moensbank.dk bliver du informeret omkring vores brug af cookies, og du har her mulighed for at klikke “nej tak til cookies”. Hvis du ikke klikker på dette link, accepterer du vores brug af cookies. Hvis du senere fortryder dit valg, skal du blot følge linket nederst på denne side til hvordan du sletter dine cookies. Herefter vil du igen møde valgmuligheden for at sige “nej tak til cookies”.

Slette cookies
Vi håber, at du vil tillade cookies fra moensbank.dk, da de dels hjælper os med at forbedre hjemmesiden, dels hjælper dig til ikke at skulle vælge de samme ting igen og igen.
Ønsker du alligevel ikke at modtage cookies fra moensbank.dk, skal du i din browsers internetindstillinger vælge avancerede cookieindstillinger og tilføje moensbank.dk til listen over websites, du vil blokere cookies fra. Her kan du også slette individuelle cookies eller allerede cookies som din browser har gemt. Se vejledning her.
Hvis du sætter din browser op til at blokere cookies fra moensbank.dk, skal du være opmærksom på, at der kan være nogle af hjemmesidens funktioner der ikke virker.

Google Analytics (trafikmåling)
Websitet bruger cookies fra Google Analytics til at måle trafikken på websitet. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her.

Google Ads remarketing (reklame)
Websitet bruger cookies fra Google Adwords til at målrette reklamer specifikt til folk, der har besøgt moensbank.dk i det omfang at vi kører kampagner.

Du kan fravælge “remarketing” (reklame) cookies her.

Du kan se og slette eventuel information omkring dine interesser og demografiske gruppe, som Google har lagret her.

Tredjeparts cookies
moensbank.dk bruger en række tredjeparts services på vores sider. Disse services bruger til tider også cookies. Du kan vælge at afvise 3. parts cookies i din browser ved at følge dette link.
Du kan fravælge Google Analytics her.

Kontakt vedr. personoplysninger
Hvis du ønsker adgang til de oplysninger, som er registreret om dig hos moensbank.dk, skal du kontakte os om indsigt. Er der registreret forkerte data, eller har du andre indsigelser, kan du rette henvendelse samme sted. Du kan gøre indsigelse mod en registrering i henhold til reglerne i lov om massemediers informationsdatabaser og Persondataloven.

Persondata- og cookiepolitik opdateret august 2020.
 

SÆRLIGT OM MOBILBANK


Privatlivs- og fortrolighedspolitik
Denne privatlivs- og fortrolighedspolitik gælder for app’en ’Møns Bank’, der udbydes af Møns Bank A/S, CVR: 65746018, Storegade 29, 4780 Stege. Politikken beskriver dine rettigheder vedrørende vores indsamling, anvendelse, opbevaring, deling og beskyttelse af dine personoplysninger. 

Anvendelsesområde og samtykke
Du accepterer denne privatlivs- og fortrolighedspolitik når du benytter produkter, tjenester, indhold, teknologier eller funktioner, der tilbydes i vores Mobilbank.

Formålet er at beskrive, hvordan vi indsamler og bruger dine personoplysninger i relation til dit brug af vores Mobilbank. Vi kan ændre denne politik, når som helst, ved at publicere en revideret udgave på vores hjemmeside https://moensbank.dk/. Den reviderede version vil være gældende fra den offentliggjorte ikrafttrædelsesdato. Hvis den reviderede version indeholder en væsentlig ændring, vil vi give dig 30 dages varsel ved at udsende en Mobilbank besked omkring ændringen på "Politik opdateringer". Efter den 30-dages varslingsperiode, vil du anses for at have samtykket til alle ændringer i vores privatlivs- og fortrolighedspolitik.

Om brug af position, kontakter og kamera, m.v.
I Mobilbank er der visse funktioner, der benytter nogle af de værktøjer og systemer en smartphone/tablet har. Disse funktioner bruges udelukkende til at gøre app’en så brugervenlig som muligt og benyttes ikke til andre formål. Du skal på din mobiltalefon give tilladelse til app´ens brug af funktionerne for at kunne benytte appen.

Tilladelse til den netværksbaserede position (GPS)
Tilladelse til den netværksbaserede position (GPS) gør det muligt at henvise til nærmeste filial eller pengeautomat i funktionen "Find nærmeste". Her anvender vores datacenter, BEC, oplysninger om pengeautomater og filialer fra vores samarbejdspartner Releaze A/S. Din aktuelle position bliver derfor videregivet til vores samarbejdspartner Releaze A/S. De data, der i denne forbindelse sendes og opbevares, er ikke personhenførbare. De fleste mobile enheder gør det muligt at kontrollere eller deaktivere placeringstjenester i enhedens indstillings menu. Hvis du har spørgsmål om, hvordan du deaktiverer enhedens placeringstjenester, anbefaler vi dig at kontakte producenten af din specifikke enhed eller din teleudbyder.

Tilladelsen til personlige oplysninger
Tilladelsen til personlige oplysninger giver mulighed for at vælge at overføre kontaktoplysninger vedrørende banken fra app’en til egne kontaktoplysninger.

Tilladelsen til hardwarekontroller
Tilladelsen til hardwarekontroller (tag billeder og video) gør det muligt at tage et foto af kodelinjen på et indbetalingskort i stedet for at indtaste hele kodelinjen. Dette sker kun ved en aktiv handling fra brugerens side, og banken har ikke kontrol over kameraet på nogen måde.

Funktionen "Husk Brugernummer"
Funktionen "Husk Brugernummer" gemmer brugernummeret i selve app’en som en krypteret cookie til brug for nemmere login. Brugernummeret bliver gemt alene uden andre former for oplysninger om brugeren.

Hvordan vi bruger de personoplysninger, vi indsamler
Personoplysninger indsamles med det primære formål at kunne tilbyde dig en effektiv, sikker og brugervenlig oplevelse. Vi bruger dine personoplysninger til:

  • behandling af transaktioner og fremsendelse af meddelelser om dine transaktioner
  • lagring og visning af data for dig og de pengeinstitutmedarbejdere, som måtte have behov for at se dine data for at kunne varetage dit kundeforhold f.eks. behandle din ansøgning eller yde rådgivning, bekræfte din identitet, mv.;
  • gennemførelse af kreditvurdering i forbindelse med for eksempel indsendte låneansøgninger;
  • at løse konflikter;
  • opkræve aftalte gebyrer;
  • at opdage, forebygge og / eller afhjælpe svig eller andre potentielt forbudte eller ulovlige aktiviteter, samt at styre risici og beskytte vores it-infrastruktur, herunder fejlfinding;
  • at forebygge, opdage og afhjælpe overtrædelser af gældende brugeraftaler og politikker
  • forbedring af din Mobilbank og Netbank brugeroplevelse;
  • at måle effektiviteten af ​Mobilbank og Netbank services og forbedre deres indhold og layout. Herunder, men ikke begrænset, til bruges antal af login og gennemførte betalinger med mere;
  • at yde målrettet markedsføring og produkttilbud til dig, herunder profilering;
  • at kontakte dig via de kanaler, som du har angivet i Netbank;
  • information og varsling af ændringer i brugervilkår og denne politik.


Indsamling af personoplysninger
For at muligøre brugen af vores services, og for at hjælpe os med at tilpasse og forbedre din oplevelse, indsamler vi personoplysninger i følgende situationer:

Automatisk indsamlede oplysninger
Når du bruger vores Mobilbank, indsamler eller behandler vi en række oplysninger, som vi modtager fra din mobiltelefon eller anden benyttet enhed. Oplysningerne omfatter, men er ikke begrænset til, følgende:

  • IP-adresse
  • enhed id eller entydig identifikation
  • oplysninger om enheden: producent, mærke, model, hardware navne, skærm opløsning, sprog
  • styresystem version
  • app type og version
  • geo-locations information
  • tidspunkt for logon
  • tidspunkt for diverse hændelser, f.eks. godkendelsen af en betaling
  • brugernummer.

Mobilbanken benytter sessions cookies, jf. nærmere nedenfor.

Oplysninger du selv afgiver
Vi indsamler og opbevarer alle oplysninger, du afgiver, når du bruger Mobilbanken, herunder, men ikke begrænset til, oplysninger, som du afgiver, når du gennemfører betalinger til en tredjepart, skriver til din rådgiver med mere.

Oplysninger fra andre kilder
Vi kan også indhente oplysninger om dig fra tredjeparter, såsom SKAT og identitetsverifikations tjenester. Indhentning af oplysninger fra SKAT kræver din accept via MitID godkendelse.

Via Releaze A/S indhenter vi, på din anmodning, informationer omkring dine nærmeste pengeautomater, samt pengeinstitutfilialer, og præsenterer disse for dig. De data, der i denne forbindelse sendes og opbevares, er ikke personhenførbare.

Hensyn til sikkerhed og bedrageri
For at hjælpe med at beskytte dig mod svindel og misbrug af dine personoplysninger, kan vi indsamle oplysninger om dig og din interaktion med vores Mobilbank. Vi kan også evaluere din, mobiltelefon eller anden enhed, for at identificere skadelig software eller aktivitet.

Opbevaring og beskyttelse af dine personoplysninger
I denne privatlivs- og fortrolighedspolitik anvender vi begrebet "personoplysninger" eller ”persondata” til at beskrive oplysninger, der er forbundet til en bestemt person, og kan bruges til at identificere den pågældende person. Anonymiserede eller aggregerede data udgør ikke personoplysninger.
Dine personoplysninger behandles og opbevares på vores mainframe og servere, som er placeret i Danmark

For at begrænse risikoen for tab, misbrug, uautoriseret adgang, videregivelse og ændring, beskytter vi dine oplysninger med tekniske, fysiske og administrative sikkerhedsforanstaltninger. Nogle af de sikkerhedsforanstaltninger, vi bruger, er firewalls og datakryptering, fysiske adgangskontrol til vores datacentre.

Vi sletter eller anonymiserer dine personoplysninger, når det ikke længere er nødvendigt at behandle eller opbevare dem til et eller flere af ovenstående formål, eller for at opfylde de lovgivningsmæssige krav, som vi er underlagt.

Deling af personoplysninger i forbindelse med betalinger og overførelser
Når du betaler regninger og overfører penge, videresender vi relevante personoplysninger til modtageren og dennes pengeinstitut. Der videresendes kun de oplysninger, som er nødvendige for at fuldføre transaktionen, såsom dit navn, konto-id, adresse, eller andre nødvendige oplysninger for at fremme pålideligheden og sikkerheden i transaktionen. Såfremt du har registreret adressebeskyttelse, vil din adresse ikke blive medsendt ved gennemførelsen af en overførsel.

Deling af dine personoplysninger med andre tredjeparter
Vi kan dele de personoplysninger, vi indsamler om dig, herunder dit navn, kontaktoplysninger, transaktioner og andre aktiviteter, med:

  • Kreditbureauer og inkassobureauer, hvortil der indberettes relevant data for relevante kunder i henhold til gældende lovgivning.
  • Virksomheder, som vi planlægger at fusionere med eller er erhvervet af. (Hvis en sådan situation opstår, vil vi kræve, at den nye fusionerede enhed følger denne fortrolighedspolitik med hensyn til dine personoplysninger. Hvis dine personoplysninger vil skulle kunne anvendelse i strid med denne politik, vil du modtage forudgående varsel.)
  • Politiet, embedsmænd eller andre tredjeparter i henhold til en stævning eller retskendelse, samt hvis vi nødvendigvis må gøre det for at overholde loven, eller hvis vi skønner, at videregivelse af personoplysninger er nødvendig for at forhindre fysisk skade eller økonomisk tab, i forbindelse med mistanke om ulovlig aktivitet eller overtrædelser af vores brugeraftaler.
  • Vores IT/data leverandør, når dette måtte være nødvendigt. For eksempel, hvis du oplever fejl, som de skal undersøge og rette.
  • Andre ikke-associerede tredjeparter, til bekæmpelse af svig og Risk Management samt Juridisk Compliance i overensstemmelse med lovgivningen på områderne for bekæmpelse af terrorisme og hvidvask af penge.

Markedsføring
Vi sælger eller videreformidler ikke dine personoplysninger til tredjemand til brug for markedsføring.

Cookies
Mobilbanken benytter 2 cookies. Den ene husker, såfremt du ønsker det, dit brugernummer til næste login. Denne cookie bliver ikke fjernet, når du logger af Mobilbanken. Du kan undgå eller slette denne cookie, ved i login billedet at fjerne fluebenet i feltet ”Husk bruger”.
Den anden type cookie indeholder et unikt nummer (sessions-id). Nummeret bruges af systemet til at identificere dig som bruger, så længe systemet betjenes. Sessionscookien bliver fjernet, når du logger af Mobilbanken.

Hvordan du kan få adgang eller ændre dine personoplysninger
Du kan, til enhver tid, gennemse og redigere dine personoplysninger ved at logge ind på din Netbank og gennemgå dine kontoindstillinger og profil. Der er oplysninger, som du ikke selv kan ændre. For eksempel kan du ikke ændre kontonummer og dit Mobilbank/Netbank brugernummer.

Hvis dit engagement med vores pengeinstitut ophører, vil du ikke længere kunne benytte vores Mobilbank. Efter afsluttet kundeforhold markerer vi dine data,, som "Udgået" i vores database, men vil opbevare dine personoplysninger i en vis periode i henhold til gældende lovgivning.

Dine rettigheder
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, dog med visse lovbestemte undtagelser. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod indsamlingen og mod den videre behandling af dine personlige oplysninger. Du har herudover også ret til at få korrigeret dine personlige oplysninger, hvis der er behov herfor.

Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. I tilfælde heraf vil vi slette eller anonymisere dine personoplysninger, medmindre vi er berettigede til at behandle dine personoplysninger på et andet grundlag, eller er forpligtede hertil i henhold til lovgivningen.

Klageadgang
Hvis du ønsker at klage over behandlingen af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte den klageansvarlige i Møns Bank. Kontaktoplysninger for den klageansvarlige fremgår af Møns Banks hjemmeside. Du kan også indgive en klage til Datatilsynet, Borgergade, 28, 5., 1300 København K.  

I øvrigt henvises der til ’Aftale om Netbank’, som danner grundlag for anvendelse af Mobilbank.